Thomas Edison oli oikeassa, Teslan vaihtovirralla ei ole tulevaisuutta. Kaikki toimii tasavirralla, eikä kukaan tajua muutenkaan miten vaihtovirta toimii. Sanokoon historia mitä tahansa, liputan Edisonin puolesta näissä hommissa.
On paksuutta ja puristetut päät |
Koska en laiskana jaksanut laskea riittävää kaapelin paksuutta otin 50 mm². Moottorilta akulle ja kytkimelle menevät piuhat tuskin hetkessä ylikuumenee.
Akkujen, kytkimen ja kaapeleiden sovittaminen |
Ideana on yksinkertainen kahden akun järjestelmä, jossa voi kayttää/ajon aikana ladata joko jompaa kumpaa tai molempia akkuja yhtäaikaa. Uskoisin ajoa olevan vähän, että latailen akkuja kotona kumminkin.
Kaapeleita kiinnittäessä ymmärsin heti miksi se nimi on sähkö. Samuel Roos oli kertonut että kyseessä on "sähähtämällä säkenöiminen". Ja sitä tosiaan löytyi, koska sulaketaulun puoleinen vienti oli vielä kiinnittämättä ja johdon päät olivat yhdessä... aika hieno show hämärässä veneessä. Välillä mullakin välähtää!
Noiden jöötimpien pötköjen jälkeen joudinkin mukavasti vetelemään ohuemmat piuhat: kulkuvalot, ankkurivalo, sisävalot, merkinantolaite (ammattikielessä kutsumme sitä töötiksi), hakuvalo, pyyhkijä, latauspistokkeet (2xmallia savukkeensytytin ja kerran usb). Kaikkiaan n. 45 metriä piuhaa. Lisäksi tein mittaritaulun alustavat kytkennät. Jotenkin jäi olo, että jotain vielä puuttuu ja yksi kytkinkin oli käyttämättä... no pilssipumputhan sinne vielä piti lisätä. Hyvä muistaa nyt neljä metriä merenpinnan YLÄpuolella...
Hämppy! Eikun sulaketaulu... |
TOOSI helppo saavutettavuus... |
Mutta se mittaritaulun yhdistäminen virtalukkoineen ja mittareineen laittoi kyllä Chuba Chupsin pyörimään poskiontelossa saakka..
Ja sit mää olin ihan niiku että TÄH?? |
All systems go! |
Onko latauksen puuttuvan valon syy täällä? |
Seuraava teksti tuleekin sitten viemään meidät jännittäville viime hetken valmisteluille, eli ne pari juttua vielä ennen vesille laskua....stay tuned (ja radiota en asenna! Se on vene, ei auto (ei siinä metelissä kuule nalkutusta kuitenkaan ;-) ).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti